Specialist in de openbare ruimte

Projectcoordinatie De Rode Loper Amsterdam

Amsterdam bouwt, onder de noemer Rode Loper, aan een nieuwe entree voor de stad – een entree die het visitekaartje voor toeristen moet worden. Het vitale en veelgebruikte gebied van het Centraal Station tot het Muntplein wordt op een slimme manier heringericht om het gebruiksvriendelijker voor de stad, de gebruikers én bezoekers te maken.


Al een jaar of tien lopen de discussies en begin 2012 werd het hoge woord gesproken: project Rode Loper zou in 2013 starten. Een project waarbij de openbare ruimte boven het tracé van de Noord/Zuidlijn in stadsdelen Centrum en Zuid onder handen genomen zou worden. Inmiddels zijn de werkzaamheden op het Damrak sinds 2 september in volle gang en is de planvorming en het voortraject voor het Rokin, de Vijzelstraat en de Vijzelgracht opgestart. De Rode Loper loopt van het Damrak, via de Beursstraat, het Beursplein, het Rokin, de Oude Turfmarkt en de Munt naar de Vijzelstraat, de Vijzelgracht en de Nieuwe Vijzelstraat. In stadsdeel Zuid volgt de Rode Loper de Ferdinand Bolstraat tot de Van Ostadestraat.


‘Grote uitdaging’

Het straatbeeld bij deze ingang moet uitnodigender en minder rommelig gaan ogen en moet uitgroeien tot een gebied met allure, waar met name bezoekers zich welkom zullen voelen. Eenvoudig zit dit project, met een omvang van zo’n 65 miljoen euro, niet in elkaar. Gerke ten Have, adviseur assetmanagement bij Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, legt uit: ‘Dit project is een grote uitdaging omdat het Damrak één van de drukste straten van Nederland is. Het leven daar gaat altijd door, het Damrak is nooit leeg. Hoewel de werkzaamheden voor een groot deel ’s nachts uitgevoerd worden, is er zelfs op die momenten nog een groot aantal verkeersregelaars nodig om het verkeer om de werkzaamheden heen te leiden.’ De verlichting op het Damrak is inmiddels grotendeels af, maar dit is niet zonder slag of stoot gegaan. Ten Have: ‘De oude lantaarnpalen waren van gietijzer en het was een hels karwei om deze uit elkaar te halen. Maar het is gelukt.’ Enkele stukken op het Damrak moeten nu nog gedaan worden, zoals de kade voor het Centraal Station. ‘Dit kon nog niet gedaan worden, omdat dit een kade is die ook gerenoveerd moest worden, alvorens overgegaan kon worden tot het plaatsen van de overspanningen’, geeft Ten Have aan.


Noord-Zuidlijn

Was deze metamorfose nodig? Ten Have denkt van wel. ‘De laatste keer dat de Rode Loper een upgrade had gehad was in de jaren ’90. Om aan de uitgangspunten van vandaag de dag te voldoen, dat wil zeggen: zo veel mogelijk bewegingsruimte voor de gebruiker, moesten de lantaarnpalen plaatsmaken voor overspanningen. Anderzijds was de metamorfose nodig omdat de Noord-Zuidlijn onder de betreffende straten doorloopt. Die moet toegangen krijgen en daar moesten natuurlijk geschikte plekken voor gevonden worden.’


Verlichting

Voor het complete ontwerp vanaf de Prins Hendrikkade tot en met het Muntplein is Simon Sprietsma verantwoordelijk. Ziut is ingeschakeld om voor het lichtontwerp de werkzaamheden te verzorgen. Dit had echter wat voeten in de aarde. ‘In de straten stonden lichtmasten’, meldt Sprietsma. ‘Het probleem dat daarmee gecreëerd wordt, is ontevredenheid doordat die masten bijvoorbeeld op een verkeerde plek staan, zoals vlak voor een winkelpand of middenin de straat. Tot voor kort was dit op het Damrak het geval. Bovendien zag je hier het mooie uiterlijk van Amsterdamse gebouwen, zoals het Centraal Station, niet meer. Dat is zonde.’ Om deze reden werd bedacht om bedrading te gebruiken. ‘Maar bij een enkele draad gaan de lampen heen en weer slingeren als het waait, wat voor een armzalig beeld kan zorgen. Daarom ontwikkelden we een pendel boven het armatuur met een boven- en een onderdraad, zodat het één geheel zou worden. We hebben geprobeerd daar een elegante vorm voor te creëren. Daarom is een deel ovaal en semitransparant.’ Volgens Sprietsma straalt dit zowel moderniteit als elegantie uit.


Interieur

Om dit gevoel te versterken wordt overbodig meubilair als bankjes weggehaald. ‘Steeds meer voetgangers en fietsers zullen gebruik maken van deze ruimte, dus obstakels gaan weg. Het idee is dat mensen genoeg bewegingsruimte moeten hebben.’ Ook de bestrating zelf zal binnen dit rustige, strakke geheel vallen. ‘Hiervoor gebruiken we Spaans graniet. Hierdoor krijgen de gekleurde gebouwen extra uitstraling, de Beurs van Berlage is bijvoorbeeld oranje/rood en het Centraal Station en De Bijenkorf op de Dam hebben beigetinten. De donkere vloer past daar enorm goed onder.’ Ook aan groen is binnen het ontwerp gedacht: rijen Iepen zullen de Amsterdamse straten sieren. Op dit moment wordt het ontwerp voor het Muntplein ontwikkeld. Zowel het complete ontwerpplan als de uitvoeringsfase voor het Damrak worden in 2015 afgerond. Het algehele project wordt, gelijktijdig met de oplevering van de Noord/Zuidlijn, in 2017 voltooid.

 
Op het Damrak verstoorden lichtmasten het straatbeeld.
Het vitale en veelgebruikte gebied van het Centraal Station tot het Muntplein wordt op een slimme manier heringericht om het gebruiksvriendelijker voor de stad, de gebruikers én bezoekers te maken.

Neem contact op

Bel 026 800 19 00, stel uw vraag via het formulier, of zoek een vestiging in uw buurt.

Contact
Ziut Uitgelicht
Wecycle_Ziut_Bakkie_2017_HR525x350.jpg Overhandiging Armatuur Jan-Martijn525x350.jpg smartflowerzevenaar525X350.jpg valkenburg525x350.jpg LangetrapLandgraaf525x350.jpg

Ziut wint Gouden Bakkie Award 2017

Start vervanging openbare verlichti...

Zevenaar plaatst Smartflower voor d...

Nieuw licht op Valkenburg aan de Ge...

Langste trap van Nederland verlicht...

Neem contact op

Bel 026 800 19 00, stel uw vraag via het formulier, of zoek een vestiging in uw buurt.

Contact